
 
 

Climate scepticism: Responding to accusations against the 
IPCC and other climate science   
  

Climate sceptics have begun to cast doubt on the widely-accepted scientific consensus 

and on the integrity of the leading scientific body – the Intergovernmental Panel on 

Climate Change (IPCC) - by attempting to discredit their scientific findings.  Some have 

even claimed that climate change is a conspiracy hatched up by climate scientists, NGOs, 

the clean energy lobby and the government. Tearfund attempts to debunk a series of 

accusations that have recently been propagated in the national media: 

 

Accusation No. 1: The IPCC has a vested interest in proving climate change. 

The IPCC is an independent body, which is responsible for publishing special reports on 

topics relevant to the implementation of the UN Framework Convention on Climate 

Change. The actual work of the IPCC is carried out by unpaid volunteers - about 2,800 of 

the world’s leading climate scientists from universities and research institutes from 

around the world – who contribute to the reports as authors or reviewers. Sceptics 

suspect these scientists as having a vested interest in maintaining that climate change is 

real because they need to maintain the grants that they receive from governments and 

concerned individuals to continue their research. This is untrue. The scientific consensus 

has been established over many years by individuals with no obvious reason to report 

that climate change is occurring.  

 

Climate sceptics often claim that they are prevented from lending a ‘balanced voice’ to 

the climate discussion.  It is easy to get the impression that there a two factions within 

the scientific community - ‘believers’ in one corner and ‘deniers’ in the other. This is far 

from the truth. The vast majority of scientists agree with the IPCC’s findings, whereas the 

numbers of sceptical scientists are increasingly few. Recent investigations have linked 

some sceptics to the coal and oil industries1   

 

Accusation No. 2: The leakage of emails from the UEA proves that scientists 

can’t be trusted. 

This accusation arose when a series of emails between scientists at the University of East 

Anglia's Climatic Research Unit (CRU) and their peers around the world were leaked 

ahead of the UN climate change talks in Copenhagen in December.  Climate sceptics 

alleged that these emails prove that scientists manipulated evidence to strengthen the 

theory of man-made climate change. However, the hackers selected a few sentences out 

of the contents of approximately one thousand emails to try to prove that something 

untoward was going on. On first reading, some of the contents of the emails can seem 

quite alarming, such as when scientists refer to ‘fixing’ raw data. However, the reality is 

that it is common practice for scientists to 'fix' raw data to overcome particular problems. 

 

Let us explain. Imagine for a moment that you have two sets of data that measure 

temperature rise and want to bring the sets together. You will soon discover that there 

are differences between the two sets, which can be accounted for by a series of 

important variables, such as the time of day the measurements were taken etc. This is a 

                                                 
1
 For information about these investigations, see www.independent.co.uk/environment/climate-

change/thinktanks-take-oil-money-and-use-it-to-fund-climate-deniers-1891747.html 
www.ucsusa.org/global_warming/science_and_impacts/global_warming_contrarians/exxonmobil-report-
smoke.html 

 



dilemma that scientists face the whole time and so they have become very skilled in 

making small adjustments to account for these factors - this is known as ‘fixing’.2   

 

There is a big distinction between making corrections or small adjustments to account for 

known problems and probable errors (within reason), and manipulating data so that it fits 

a certain theory. The latter would clearly be wrong.  However, the Parliamentary inquiry 

into the email leakage concluded that there was no evidence to suggest the scientists at 

the UEA were engaged in any form of fraud or malpractice. The Commons Science and 

Technology Committee said that the reputation of the CRU remains ‘intact’ and declared 

that it was satisfied that the Unit’s scientific procedures were ‘in line with common 

practice in the climate science community’ and it was ‘not part of a systematic attempt to 

mislead.’ 

 

The scientific consensus is extremely robust - the evidence on whether the world has 

warmed is based on the evidence from tens of thousands of scientists from around the 

world, and confirms the strong link between human activity and climate change.  

 
Accusation No. 3: The IPCC’s Fourth Assessment Report is riddled with errors. 

The Fourth Assessment Report is the most comprehensive and authoritative scientific 

assessment of current understanding of climate change. It was a massive undertaking; 

involving 450 lead authors and 800 contributing authors. During three stages of review, 

more than 2,500 expert reviewers collectively submitted 90,000 review comments on the 

various draft. The final report is comprised of three volumes, which are one thousand 

pages each. In a document of this size and scale, it is likely (some would say inevitable) 

that small mistakes will be made even with a rigorous review system in place.  However, 

the one (or at the most two) errors that have been identified - and now rectified - should 

not used to negate the rest of the report. None of the IPCC’s main conclusions – such as 

those in the Policy-makers summary - are in any way affected by the errors. 

 

Accusation No. 4: The IPCC lied when it reported that the Himalayan glaciers 

would be gone by 2035. 

The IPCC reported in a regional chapter on Asia in its Fourth Assessment Report (2007) 

that 80 per cent of the Himalayan glacier area could disappear as soon as 2035. It turned 

out that this prediction was both inaccurate and it didn’t match the IPCC projections on 

future glacial decline that appeared in other sections of the report. The IPCC has 

subsequently removed this projection, which had been derived from an unreliable outside 

source.  

 

This error was the result of an oversight, rather than any deliberate attempt to deceive. 

The reality is that the glaciers are melting, but not at the rate of the retreat that was 

indicated in the regional chapter.  There are other perfectly valid chapters on glaciers, 

snow, and ice that contain proper projections that have been approved by the world’s 

leading glacial experts.3 

 

Accusation No. 5: The IPCC was wrong when it claimed 40% of the Amazon 

could die off. 

This is simply not true since the IPCC’s claim that 40 per cent of the Amazon could die 

because of climate change is accurate. The claim was attributed to a WWF report, which 

used a scientific article that first appeared in Nature as the basis of the statement.  

                                                 
2
 New Scientist (2007) Climate change: a guide for the perplexed www.newscientist.com/article/dn18238-

why-theres-no-sign-of-a-climate-conspiracy-in-hacked-emails.html?full=true 
3
 To view the relevant chapters, please see www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/ch4s4-5.html#4-

5-1 
 

 



Climate sceptics have claimed that this article only referred to the effects of logging and 

fires, rather than drought, on the Amazonian forest. However, the author of the Nature 

article has responded saying that it did take the effect of drought into account, which 

means that the statement stands correct. The only mistake the IPCC appears to have 

made is to have cited the WWF report in the footnote, rather than the original article. The 

claim is also backed up by a number of other scientific reviews.  

 

Accusation No. 6: Claims about the rate of sea-level rise have been wildly 

exaggerated. 

The main point of contention is that the report claims that ‘the Netherlands is an example 

of a country highly susceptible to both sea-level rise and river flooding because 55% of 

its territory is below sea level,’ which was found to be slightly inaccurate. This 

information was provided by the Netherlands Environment Assessment Agency, which has 

sent through a revised sentence that reads ‘55 per cent of the Netherlands is at risk of 

flooding; 26 per cent of the country is below sea level, and 29 per cent is susceptible to 

river flooding.’ In this instance, the error lay with the Dutch government - rather than the 

IPCC - and the claim has no actual bearing on the climate science. 

 

Accusation No. 7: The IPCC overstates the impact of climate change on African 

harvests. 

The dispute arose over the claim that ‘By 2020, in some countries, yields from rain-fed 

agriculture could be reduced by up to 50%.’ This statement appeared in the IPCC’s 

Synthesis Report, which effectively summarizes all of the Panel’s findings from 

throughout the report, and was correctly referenced back to the original chapter where it 

appeared.  It is true that the sentence about crop yields was plucked out of its broader 

context, which meant several important points of qualification weren’t captured in the 

summarized version of the report.  However, the main criticism levelled at the IPCC was 

that the statement wasn’t derived from a peer-reviewed study (see Accusation no. 8). 

The truth of the matter is that the report was written by a Moroccan climate expert, and 

has been found to be a legitimate IPCC reference. 

 

Accusation No. 8: The IPCC report relies on ‘grey’ literature that hasn’t been 

properly reviewed. 

The vast majority of the 18,000 references cited in the report come from peer-reviewed 

scientific journals. It is true that the IPCC relies on ‘grey’ sources of information, which 

are typically reports written by other agencies and governments, that have not 

necessarily been reviewed by others. However, this is necessary because these materials 

often contain invaluable information, which is not as yet published in scientific journals.  

 

The IPCC has clear guidelines on how to use ‘grey’ literature, which involves carefully 

checking the information for accuracy.  In the cases of the Amazon forest and Himalayan 

glacier, the review panel failed to follow these directions carefully, but these errors have 

now been ironed out (see Accusations 4 and 5).  Gaps in knowledge that have previously 

been filled by gray sources are increasingly being filled by peer-reviewed science, which 

means the next IPCC report - due for release in 2015 - will rely less on this form of 

literature and thus be considered even stronger.  

 

 


